SZUKAJ
filtruj
Ostatnia aktualizacja:
23. października 2021 r.
Jak ręcznie usunąć odpryski lakieru i drobne rysy?

Jak ręcznie usunąć odpryski lakieru i drobne rysy?

lakiernictwoSmart Repair

Odpryski lakieru na pokrywie silnika oraz na zderzaku pojazdu są dla właścicieli aut wyjątkowo irytujące, zwłaszcza w 2-3 latach użytkowania pojazdu. Przede wszystkim dlatego, że mają one negatywny wpływ na wygląd i estetykę pojazdu.  Powstają one najczęściej podczas jazdy autostradą, gdzie w maskę i zderzak pojazdu z ogromną prędkością uderzają drobne kamyczki. Jednakże tych niewielkich, lecz denerwujących obić lakieru, nasz pojazd może nabawić się również w stosunkowo spokojnyjm miejscu, jakim jest parking pod marketem.Dowiedz się jakie mamy sposoby na ręczne usuwanie takich drobnych rys i odprysków aby utrzymywac samochod w nienagannej kondycji wizualnej przez długi czas?

Czy warto czekać z usuwaniem drobnch uszkodzeń? NIE!

Pamiętajmy, że pozornie drobne odpryski i ryski w powłoce lakieru, pozostawione bez naprawy, z upływem czasu mogą prowadzić do degradacji powłoki, powstania korozji, a nawet perforacji elementu. Ręczną metodę uzupełniania ubytków lakieru (tzw. zaprawki) możemy wykonać we własnym zakresie, w garażu lub na parkingu pod domem uwzględniając warunki atmosferyczne (powinna być ładna, słoneczna pogoda i temperatura powyżej 15°C)

Uzupełnianie powłoki lakieru - od czego zacząć, na co zwrócić uwagę?

Przed przystąpieniem do wykonania zaprawek, należy ustalić jaki numer koloru posiada lakier auta, aby zakupić odpowiednią ilość koloru (tzw. bazy). Zakupiony lakier bazowy (w przypadku koloru metalicznego) lub akrylowy, czyli solidowy, bez dodatku metalu możemy nalać do pojemników tzw. aplikatorów APP TPB20 (jest to pojemnik z pędzelkiem) lub do APP TPP20 (jest to pojemnik z aplikatorem typu rapidograf) oraz z pędzelkiem 2w1. APP TPP20 umożliwia wypełnianie długich rys w lakierze dzięki specjalnej igle aplikującej lakier w rysie. Należy pamiętać, że do lakieru akrylowego, przed nalaniem go do pojemnika (aplikatora), należy dodać utwardzacz w proporcjach przewidzianych przez producenta (najczęściej jest to 2:1, czyli na 100 ml lakieru, 50 ml utwardzacza). Do aplikacji lakierów w drobnych odpryskach, powstałych wskutek uderzeń kamyczków w przednia część auta, można użyć aplikatorów APP Micro Brush. Posiadają one końcówkę wykonaną z chłonnej, miękkiej, pluszowej gąbki o trzech szerokościach – 1 mm, 1,5 mm oraz 2 mm, dzięki którym precyzyjnie wypełnimy lakierem odpryski powstałe na powłoce lakierniczej.

Usuwanie drobnych rys i odprysków na karoserii auta - jak poprawnie przeprowadzić prace?

Przed rozpoczęciem prac przy pojeździe, należy go dokładnie umyć, wodą z szamponem APP M Uni Cleaner używając gąbki APP SMF. Spłukać obficie pojazd z pozostałości szamponu wodą, a następnie osuszyć powierzchnię karoserii ściereczką z micro fibry APP Plush Towel.

Widoczne rysy lub odpryski lakieru odtłuszczamy zmywaczem wodnym APP WB910 i zmywaczem antysilikonowym APP W900, za pomocą czyściwa technicznego APP Standard CT. Po dokładnym odtłuszczeniu, w widoczne odpryski lub ryski, aplikujemy precyzyjnie lakier bazowy lub akrylowy, wypełniając dokładnie ubytek lakieru aplikatorami, tak aby lakier aplikowany, nie wystawał poza krawędzie widocznego ubytku lakieru. Do punktowych odbić lakieru, lepiej jest zastosować aplikatory APP Micro Brush lub po prostu pędzelka. Jeżeli chcemy zaaplikować lakier na rysę, do tego celu lepiej sprawdzi się rapidograf APP TPP20. Dzięki niemu, precyzyjnie, wzdłuż rysy, zaaplikujemy lakier bezpośrednio na uszkodzenia, pamiętając, aby również aplikowany lakier pozostawał jedynie w ubytku i nie wystawał poza krawędzie rysy. Po wykonaniu zaprawki lakierem bazowym (metalicznym) odczekujemy ok. 20 – 30 minut do całkowitego wyschnięcia lakieru bazowego. Lakier bazowy należy zabezpieczyć lakierem bezbarwnym, który posiada połysk, w przeciwieństwie do lakieru bazowego (koloru), który z reguły po wyschnięciu pozostaje matowy lub półmatowy. Lakier bezbarwny występuje najczęściej jako lakier 2K czyli dwukomponentowy, do pełnego wyschnięcia i utwardzenia, potrzebuje utwardzacza dodanego w proporcji, jaką przewiduje producent. Do pokrycia i zabezpieczenia bazy należy stosować szybkie lakiery bezbarwne, takie które już po 1-2 godzinach wyschną i dadzą się polerować, np. APP Klarlack Smart 4:1 lub APP Klarlack Glosser 2:1. Po całkowitym wyschnięciu lakieru bezbarwnego, najlepiej na następny dzień, możemy przyciąć (wyrównać) naniesiony lakier w zaprawce, którą wykonaliśmy. Zazwyczaj zrobione zaprawki delikatnie wystają ponad warstwę lakieru fabrycznego, dlatego należy ją delikatnie wyszlifować (wyrównać) do wysokości fabrycznej warstwy lakieru. Do tej czynności potrzebne będę korek do szlifowania APP KG MX lub APP KA PSK, oraz płatki ścierne wodoodporne na klej APP MX lub APP PSK o gradacji P1500, P2000 oraz P2500 oraz woda, którą należy nanosić na obszar obrabianego lakieru ze spryskiwacza APP SDD. Korkiem do szlifowania, z naklejonym papierem ściernym, zaczynamy szlifowanie z użyciem wody wykonując delikatne wzdłużne i krzyżowe ruchy, po powierzchni zaprawki w celu wyrównania (usunięcia) nadmiernej ilości lakieru. Zaprawkę szlifujemy papierem ścierem od gradacji P1500 przez P2000 i na końcu poprawiamy gradacją P2500, co jakiś czas, w celu kontroli obrabianego obszaru, zgarniamy wodę gumową szpachelką APP S Gum i osuszamy czyściwem technicznym APP Standard CT. Musimy być pewni, że nie wyszlifujemy zbyt dużej ilości lakieru i nie przeszlifujemy się do lakieru bazowego, chodzi przecież o to, żeby wyrównać nadlany lakier zaprawkowy do wysokości fabrycznej powłoki lakierniczej. Po wyszlifowaniu nadmiaru lakieru z zaprawki, możemy jeszcze przeszlifować delikatnie drobniejszym papierem wodoodpornym APP M991 o gradacji P3000, a nawet P5000 w celu wygładzenia rys po szlifowaniu płatkami ściernymi P1500 – P2500.

Kolejnym krokiem będzie punktowe polerowanie wyszlifowanego miejsca zaprawki. Polerowanie wykonać możemy ręcznie pastą polerską APP P1500 FAST CUT & FINISH przy użyciu ściereczki z micro fibry APP MF Cloth lub zwykłą ściereczką bawełnianą. Jeżeli posiadamy polerkę elektryczną, znacznie ułatwi nam to wykonanie polerowania. Polerowanie mechaniczne przy użyciu polerki np. NTOOLS RP 150E PRO na małych obszarach polerowania (punktowo) wykonujemy wolnymi obrotami tarcz po pierwsze, żeby nie rozchlapać pasty polerskiej, po drugie, żeby nie przetrzeć lakierowanej powierzchni do lakieru bazowego. Polerowanie wykonujemy gąbką polerską Ø 150 APP GP 150M pomarańczową lub padem polerskim Ø 75 APP GP 75R również stosując kolor pomarańczowy o średniej twardości. Po zakończonym polerowaniu usuwamy resztki pasty polerskiej ściereczką z micro fibry APP FM Cloth lub APP QUARTZ Q806.

Usuwanie defektów karoserii - prace wykończeniowe.

Doskonałym wykończeniem polerowanego miejsca, a może nawet całego elementu, po dokonanej naprawie będzie naniesienie wosku APP QUARTZ Q803 za pomocą aplikatora (gąbki) APP GB SB. Pozostawiamy naniesiony wosk na elemencie na ok. 15 – 20 minut, następnie usuwamy resztki wosku (nabłyszczamy) powierzchnię lakieru przy użyciu ściereczki z micro fibry APP QUARTZ Q806.

Tak wykończona powierzchnia będzie zabezpieczona przed działaniem niekorzystnych warunków atmosferycznych na kilka miesięcy, ciesząc nasze oczy końcowym efektem wizualnym oraz dając ogromną satysfakcję z własnoręcznie wykonanej pracy przy własnym pojeździe.






 

Kategorie produktów
Kategorie produktów

Lakiernictwo+
Blacharstwo+
Smart Repair+
Mechanika+
Artykuły BHP+
Autokosmetyka+

USTAWIENIA
styl

odśwież strone
xPerto PWApp version. 2.0.21.0247
© 2019 - 2024 Codepolis Sp. z o.o.
All rights reserved.
Moje  kontoKategorie